Nieuw in oktober 2021

Kalender van oktober en november

Nieuwsbegrip – Graffiti

De tekst van Nieuwsbegrip gaat deze keer over graffiti op treinen. Naast het lezen van de tekst (of voorlezen) en eventueel moeilijke woorden aanstrepen, kan iedere leerling ook met het gesprek en het filmpje meedoen in de klas.

Het maken van de opdrachten is soms lastiger voor een leerling met een eigen leerlijn. Je kunt schakelen in de aangeleverde niveaus, maar je kunt ook kijken of tussen deze opdrachten een opdracht staat die zelfstandig te maken is.

w – basisblad – kenmerk – schrijf, teken en verzin dingen bij je onderwerp – 11p.   Blad 3 van dit document is het tekenen en schrijven van woorden uit de tekst die belangrijk zijn. Op blad 9 t/m 11 kan je leerling woorden bedenken die bij een bepaald (groeps)woord horen. In deze tekst kan dat graffiti of NS zijn. In dit document staat ook een lege versie van vraag en antwoord. Maar tegenwoordig proberen wij dat iedere week voor jullie kant en klaar te leveren.

Je kunt ook de naam van de leerling op een speciale manier laten schrijven (of inkleuren). Gebruik hiervoor het stappenplan van een logo maken w – canon13 – 1602-1799 – VOC – maak een logo. Je kunt ook samen de naam op een speciale manier schrijven en je leerling het later zelf in laten kleuren tot een prachtig kunstwerk.

Rekenen getal aantal en getalrij

Op verzoek gemaakt:

Voor kinderen die het leuk vinden om met getallen boven de 100 te werken.

Na de herfstvakantie gaan we verder met een kennismaking met de getallen tot 1000. Genoeg te doen.

de klok en de tijd

Aanvulling in document over een uur en een uur geleden vanaf het hele of het halve uur. Misschien heeft je leerling al geoefend vanaf het hele uur. Het is half 1. Hoe laat is het over een uur kan een volgende stap zijn.

Woordenschat

Enkele bestanden doorgenomen, hier en daar geschoven en veranderd, het ene bestand net iets makkelijker dan het ander qua leesvaardigheid. Het idee is, kijk of je leerling zelfstandig de bladen kan maken en kan wisselen tussen onderwerpen. Soms is het best lastig om van het thema fruit over te stappen op het thema ‘huis’.

Oefen met het horen van het aantal lettergrepen binnen het thema herfst.

Rekenen plussommen, minsommen, splitssommen

Op verzoek gemaakt:

Het is onze zienswijze dat je als begeleider bepaalt welke bladzijdes je als werk laat maken. Met de bladen ‘Herhalen’ kun je kijken of je leerling de stof beheerst. Als dat zo is, hoef je de voorgaande bladen niet meer te laten maken, tenzij je een ander doel daarmee hebt. Stof laten maken dat beheerst wordt, kan ook verveling oproepen. Juist omdat we kleine stappen maken, kunnen deze stappen voor sommige leerlingen te klein zijn. We zijn ons daarvan bewust. Ook pakken we in een document vaak maar één onderwerp aan. Je kunt afwisseling aanbrengen door de map naar eigen inzicht te vullen.