Nieuw in mei 2020

 

de klok en de tijd

De basisscholen en het s(b)o zijn begonnen. Het VSO nog niet. Dit document gaat er nog van uit dat je niet naar school kunt:

r - allerlei vragen over de tijd - ook in coronatijd - gr6/VSO - 8p


Woordenschat

Zo sterk als een beer, zo sluw als een vos. We wilden al langer aan de slag met ‘iets’ van spreekwoorden of gezegden op een andere manier. Het is lastig om je los te maken van wat er letterlijk staat. We hopen met iets meer basis onze leerlingen toch in aanraking te laten komen met een gezegde. Juist omdat een uitdrukking best vaak in onze taal opduikt, bijna zonder dat we het zelf door hebben. Eén van onze leerlingen is in elk geval dol op de betekenis van uitdrukkingen.

t - woordenschat - spreekwoorden en gezegden 18p.

Geldrekenen

Bij de geldbestanden zijn we met best een groot project bezig.
Uit verschillende bestaande bestanden halen we opdrachtkaarten en bordspel dobbelknobbel om tot een groot algemeen bestand te komen, groepsoverstijgend. Bedragen kun je op talloze manieren maken, afhankelijk van de briefjes en munten die je gebruikt.
Verhaalsommen lijken en blijken voor onze kinderen vaak veel te moeilijk. Realistisch rekenonderwijs ten spijt, is dit vaak leuk en aardig bedoeld en de CITO is er dol op, maar… zo ingewikkeld. De opdrachtkaarten in dit document bevatten verhaalsommen. Misschien goed om zo af en toe eens voorbij te laten komen. Visueel maken helpt misschien.

r - geld - opdrachtkaarten - bordspel dobbelknobbel - 41p

Doe een klusje in huis

Het schoonmaken en snijden van champignons is gemakkelijker dan het snijden van een ui. Daar werken we wel langzaam naar toe, want die ui is toch wel erg handig in veel recepten, maar ook behoorlijk moeilijk. Voorlopig zijn er nog genoeg andere dingen te verzinnen.

wereldwijs - doe een klusje in huis - aanvulling: snijd champignons - gratis download

Woorden en spelling

t - spelling - tr- 20p  is een aanpassing op een bestaand document. De opdrachtkaarten hier rechts kun je gebruiken bij een dictee:
Pak een kaart, lees en bedenk het woord dat past. Schrijf dat woord op in je dicteeschrift of op een blad met schrijflijnen die je altijd gebruikt.

We merken zelf in onze begeleidingen dat we ieder andere bladen uit de set gebruiken en ook per leerling verschillend. Het is maar wat je doelen zijn: zelfstandig werk (knip- en plakopdracht), woordenschat, spelling op gehoor, met visuele ondersteuning van een foto. Bedenk dat overschrijven niet leidt tot betere spellingvaardigheden. We zien dat sommige leerlingen lettertje voor lettertje overschrijven. In de set vind je bladen waarbij je kunt overschrijven, en waarin je op gehoor kunt spellen.