Nieuw in juni 2019

Kalender van juni 2019

 

Tip Nieuwsbegrip – EHBO-lessen op school

Werkbladen Begrijpend lezen groep 3 en 4 kleuropdrachten, basisonderwijs speciaal onderwijsHet is belangrijk om mensen te kunnen helpen wanneer ze iets overkomt. Daarom wil men op de middelbare school EHBO-lessen verplicht stellen. Het alarmnummer 112 wordt ook in de tekst genoemd. Het is sowieso belangrijk om een keer stil te staan bij het telefoongesprek dat je voert wanneer je belt. Kun je de gegevens noemen? Wat is nog meer belangrijk voor de hulpverleners om te weten? Sta ook stil bij ‘stiekem/voor de grap 112 bellen’ en de gevolgen hiervan. Voor een zelfstandige verwerking kun je onderstaand document gebruiken:

Neem blad 17, 19, 20 of 21 van het document: t - begr. lezen - kleuropdracht .
Deze bladen hebben met ziekenhuis/ongeluk te maken.

Enkele begrippen uit de tekst vind je in het volgende document: EHBO-les op middelbare scholen.
Je kunt ook bij Kentalis weerwoord kijken naar de omschrijvingen.

Of gebruik het algemene blad om samen met je leerling naar voor hem/haar moeilijke woorden te zoeken.


Seizoenen lente zomer herfst of winter

Spring de lettergrepen van een zomerwoord. Auditieve leesvoorwaarde voor groep 2 leerlingen die bijna naar groep 3 gaan, maar dan met een beetje visuele ondersteuning. Bepaal voor jezelf of je leerling dit puur auditief moet kunnen. Elke leerling leert anders.
Bestand van vorig jaar nog eens doorlopen en ietsje aangepast: zomer - t - lettergrepen auditief

Voorbereiding groep 3 Ik kan een woord verdelen in lettergrepen.

Nieuw zomerdocument voor groep 3: zomer - taal - gr 3 en een aangepaste voor groep 4: zomer - taal gr 4.

Werkbladen zomer groep 3 taal Werkbladen zomer groep 3 taal 


Woorden en spelling

Zo nu en dan passen we bestaande documenten aan. Dit is er een voorbeeld van. De oude oefening 8 bleek een te grote stap voor onze leerlingen. We hebben deze oefening eenvoudiger gemaakt: maximaal 3 snel aan te leren mkm-woorden (en ‘de’, ‘het’, ‘een’) achter elkaar, zoek de goede ‘zin.  bij een foto.  t - woord - p- beeldvorming, lezen . Als laatste blad een soort lottoblad dat de leerling zelfstandig kan maken: als plakblad (begeleider knipt fotodeel uit en de leerling plakt er de woorden omheen) of als legblad (leerling legt de woorden op het afbeeldingsdeel) en laat dit controleren door de begeleider of door een maatje.

We kiezen er vaak voor de leerling bij de start van het leesproces mee te laten doen met de methode die in de klas gebruikt wordt: de leerling volgt de methode. Gaat dat goed? Dan is het niet nodig om andere bladen in te zetten. Soms valt de keuze door eigenschappen van kinderen of door de geschiedenis van het onderwijsproces op ‘onze’ mkm-bladen met beginletter. Bijvoorbeeld als de elementaire leeshandeling niet lukt. Voor de elementaire leeshandeling moet je nogal wat voor kunnen en soms is dat gewoon niet de ingang die je moet kiezen.


de klok en de tijd

Wijzerklok en digitale klok per 5 minuten: r - klok - per 5 minuten

Klokkijken per 5 minuten groep 4, groep 5 basisschool speciaal onderwijs CED leerlijnen Analoge klok en digitale klok