Nieuw in juni 2019

Kalender van juni 2019

 

Tip Nieuwsbegrip – Telefoon vasthouden op de fiets binnenkort verboden

Nieuwsbegrip gaat deze week over het telefoongebruik op de fiets. Een belangrijk onderwerp om bij stil te staan. Niet alleen bruikbaar als tekst begrijpend lezen, maar zeker goed om bij stil te staan voor je eigen veiligheid (en die van een ander). Waarom is het gevaarlijk? Wat mag wel en wat mag niet? Iedereen kent de reclame wel van Flappdrol. We weten dat niet alle scholen de teksten van Nieuwsbegrip- site kunnen downloaden. Daarom hebben we deze keer ook een tekst en vragen erbij gemaakt. Daarnaast nog een paar andere opdrachten. Dus ga er lekker mee aan de slag.

w - verkeer - appen op de fiets

Seizoenen lente zomer herfst of winter

Spring de lettergrepen van een zomerwoord. Auditieve leesvoorwaarde voor groep 2 leerlingen die bijna naar groep 3 gaan, maar dan met een beetje visuele ondersteuning. Bepaal voor jezelf of je leerling dit puur auditief moet kunnen. Elke leerling leert anders.
Bestand van vorig jaar nog eens doorlopen en ietsje aangepast: zomer - t - lettergrepen auditief

Voorbereiding groep 3 Ik kan een woord verdelen in lettergrepen.

Zomerdocumenten:

Werkbladen zomer groep 3 taal Werkbladen zomer groep 3 taal 


Woorden en spelling

Zo nu en dan passen we bestaande documenten aan. Dit is er een voorbeeld van. De oude oefening 8 bleek een te grote stap voor onze leerlingen. We hebben deze oefening eenvoudiger gemaakt: maximaal 3 snel aan te leren mkm-woorden (en ‘de’, ‘het’, ‘een’) achter elkaar, zoek de goede ‘zin.  bij een foto.  t - woord - p- beeldvorming, lezen . Als laatste blad een soort lottoblad dat de leerling zelfstandig kan maken: als plakblad (begeleider knipt fotodeel uit en de leerling plakt er de woorden omheen) of als legblad (leerling legt de woorden op het afbeeldingsdeel) en laat dit controleren door de begeleider of door een maatje.

We kiezen er vaak voor de leerling bij de start van het leesproces mee te laten doen met de methode die in de klas gebruikt wordt: de leerling volgt de methode. Gaat dat goed? Dan is het niet nodig om andere bladen in te zetten. Soms valt de keuze door eigenschappen van kinderen of door de geschiedenis van het onderwijsproces op ‘onze’ mkm-bladen met beginletter. Bijvoorbeeld als de elementaire leeshandeling niet lukt. Voor de elementaire leeshandeling moet je nogal wat voor kunnen en soms is dat gewoon niet de ingang die je moet kiezen.


de klok en de tijd

Wijzerklok en digitale klok per 5 minuten: r - klok - per 5 minuten

Klokkijken per 5 minuten groep 4, groep 5 basisschool speciaal onderwijs CED leerlijnen Analoge klok en digitale klok